MALUG

Magyar LEGO Users Group
Pontos idő: 2018. dec. 10. 0:41

Időzóna: UTC




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 11 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Re: Óriás hidak
HozzászólásElküldve: 2013. aug. 25. 15:07 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2008. júl. 7. 10:51
Hozzászólások: 3340
Tartózkodási hely: Pest-megye
Volt benne némi merevítés: http://img837.imageshack.us/img837/663/3hen.jpg
A kép nem mutat sokat belőle, talán plate-plate kapcsolat, de közelebbről is látni kéne. Mindenesetre a pillérek technickből kellett volna hogy épüljenek, extrém erősítésekkel, és kívülre mehetett volna egy ilyesmi burkolat. Nagyobb, szélesebb, vastagabb pillérek is simán jók lettek volna. Ha jól látom, összesen két pillér van.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Óriás hidak
HozzászólásElküldve: 2013. aug. 25. 13:56 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2012. jún. 8. 15:33
Hozzászólások: 396
Kíváncsi lennék, hogy akkor is eltört-e volna a pillér, ha megmerevítik belül, vagy kívül technic rudakkal. Brickből eleve hülyeség építeni ilyen erők mellett, mert a studos kapcsolat nagyon gyenge!

De attól még tetszik az óriás lego híd ötlete!

_________________
Alkotásaim: Flickr, Mocpages, YouTube


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Óriás hidak
HozzászólásElküldve: 2013. aug. 25. 12:15 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2008. júl. 7. 10:51
Hozzászólások: 3340
Tartózkodási hely: Pest-megye
Nos igen, Zoli bővebben leírta a lényeget. Itt tényleg sokat számít a szakítószilárdság, gyakorlatilag mindenhol a két 1x2 thin liftarmok (piros) tartják össze a felső vezetéket, ami a hídpályát tartja. A kritikus keresztmetszet a piros 2L hosszú technic axle elvékonyított része (az "újabbak" ilyenek már a 90-es évektől). Ráadásul erre a keresztmetszetre nem húzás-nyomás hat, hanem nyíróerő (és nyomaték).

Idézet:
Alapvetően nem volt rossza szerkezet, szerintem az alap jó volt, mármint az a rész, ami a sínek alatt futott. Bőven elég annyi, akár még kevesebb is. Annak a résznek messze nem az a dolga, hogy megtartsa magát, csakis annyi, hogy ne lengjen ki szélben, és ne rezonáljon be az egész. Tehát az jó.

Szerintem akkor is masszívabb kellett volna, ha megnézzük a képeket, akkor látszik, hogy mennyire meghajlik itt-ott a súlya alatt ( http://www.flickr.com/photos/47496562@N06/9577897534/ ). A felfüggesztő kábelek csatlakozási pontjai számítanak nagyon sokat, a merevebb hídpálya segítene jobban megtartani magát ott, ahol a függőleges felfüggesztő kábel "túl hosszú", mert nem lehet mindenhol pontosan a kellő hosszt berakni (gyakorlatilag van olyan függőleges "kábel", ami nem is tart --> itt látszik ilyen: http://www.flickr.com/photos/47496562@N ... /lightbox/ ). Persze a fő oka a berogyásnak a felfüggesztő kábelrendszer volt, illetve a két vég megfelelő rögzítésének hiánya. Ha a felső, végigfutó tartó kábel rövidebb, és rövidebb függőleges tartókat alkalmaznak a hídtesthez is, a súlyokkal a végeken korántsem hajlott volna meg így.

Azzal nagyon egyetértek, hogy a pillérek oldalirányú erőket kapnak. A töréshez a brick-es konstrukció is hozzájárult, technic-plate, vagy sima technic konstrukciók megfelelően összeerősítve inkább meghajlanának az oldalirányú terheléstől, nem pedig összerogynának, eltörnének. Itt egy kis oldalerő különbség is végzetes lehet, mivel olyan nagy a pillér magassága, óriási erőkart jelent, és ezeket a nyomaték töri el.

Ez alapvetően ugyanolyan konstrukció, mint a lánchíd: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/h ... dalrol.JPG
Ahogy Zoli is írta, a két végén kellett volna egy-egy nagy súlyt elhelyezni, még csak drótkötél se kellett volna, mivel ahogy láttuk, a technic gerendák szakítószilárdsága elég volt. A két végén pár súlyzókészletes doboz rátéve egy erre kialakított vázszerkezetre, ahová masszívan csatlakoznak a felső függesztővezetékek, megoldották volna a stabilitást.

Idézet:
Szerintem még működhetett is volna a hív, ha a következő képen építik meg:
Páratlan számú pillérrel.
A lényeg az lett volna, hogy a híd pillérrel kezdődött volna, és azzal is fejeződött volna be.
A szélső pillérek tetejét pedig nagyon erősen rögzíteni kellett volna valamihez. (pl a földhöz vékony drótkötéllel, vagy valami ilyesmi)

Igen, ez jó ötlet, gyakorlatilag ugyanaz, mint a fentebb leírt lánchíd esete, és a két vég súllyal való rögzítése. Talán esztétikailag jobban néz ki, ha nem pillérrel kezdődik, a lényeg, hogy a két végére húzóerő kell, ami a középső, befelé húzó erőket kiegyenlíti. Tehát minél kevesebb belső nyomaték keletkezzen a szerkezetben. Ha a két végén pillér van, az mondjuk azért jobb, mert könnyebb masszívan lerögzíteni a földhöz, szóval jó ötlet.

Ami még nagyon fontos szerintem, hogy több pillér kellett volna, minimum kétszer ennyi. Itt jól látszik, milyen hosszú egy-egy köztes szakasz: http://www.flickr.com/photos/47496562@N06/9574703599/

Az is segített volna, ha nem alátámasztással állítják össze, mert akkor látszott volna, hol kell előfeszíteni a szerkezetet, bár kétségkívül nagyon nehéz lenne így összerakni.


Azt írják, 20 percig állt a híd, miután elkészült, tehát a rekord megvan, de nem egy hosszú életű valami. :) Vagy lehet hogy direkt így tervezték, hogy ne kelljen elbontani azt a részt. :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Óriás hidak
HozzászólásElküldve: 2013. aug. 25. 11:09 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2013. jan. 18. 14:48
Hozzászólások: 87
Itt találtam több adatot a hídépítésről: http://www.wabricksociety.org.au/2013/0 ... -show.html

és még több képet itt :http://www.flickr.com/photos/47496562@N06/page1/ (ne csak az első oldalt nézd)

Egyetértek Tomival, építőmérnök jó jött volna. A parabola alakú ív mintha nem lenne feszes (építéskor magasabbra kellett volna aláducolni a pillérektől távol eső részt), és nekem a baleset utáni képekből úgy tűnik, hogy a fehér pillér oldalraesett (és nem a súly alatt rogyott össze) mintha a híd vége nem lett volna eléggé kifeszítve/rögzítve.

De lehet, hogy csak valaki becsapta az ajtót :shock:


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Óriás hidak
HozzászólásElküldve: 2013. aug. 25. 11:07 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2004. dec. 23. 15:02
Hozzászólások: 1966
Tartózkodási hely: Nagykanizsa-Keszthely-Veszprém
Őőő... szerintem félig meddig igazatok van, de azért teljesen nincs. :D

Bár nekem nincs ilyen végzetségem, de azért némi józan paraszti eszem van. :)

Szerintem a törésből is látszik, hogy mi valt a gond.

Alapvetően nem volt rossza szerkezet, szerintem az alap jó volt, mármint az a rész, ami a sínek alatt futott. Bőven elég annyi, akár még kevesebb is. Annak a résznek messze nem az a dolga, hogy megtartsa magát, csakis annyi, hogy ne lengjen ki szélben, és ne rezonáljon be az egész. Tehát az jó.

A kérdésem nekem leginkább az, hogy a legfontosabb függelék elég erős-e. Arról beszélek, ami legfelül fut végig a pillérek között.
Azt tudni kell, hogy itt szakítószilárdságról beszélünk... szóval még az is elképzelhető, hogy elég erős volt. (elvégre nem az szakadt el...)
No ez az az elem, ami az egész híd súlyát tartja. (ebből a szempontból lehett volna még karcsúbb az alsó rész, mert akkor még kisebb súlyt kell tartani)

És akkor elértem a gyenge láncszemhez:
A pillérek. Ezekkel van egy óriási probléma, amit nem számoltak bele!!! Ezek NEM CSAK függúleges súlyt tartanak! Sőt, szerintem azt tartanak kevesebbet ebben a formában! A pillérek tetején óriási erő hat, hogy "össze"húzza őket. Ezt az eredményezi, hogy az előbb említett szakadásmentes függelékre nagy húzóerő nehezedik lefele, tehát hatalmas erővel húzza a pillérek tetejét.
No, ez az erő húzta be a pillérek tetejét, és döntötte össze ezáltal a hidat.

Szerintem még működhetett is volna a hív, ha a következő képen építik meg:
Páratlan számú pillérrel.
A lényeg az lett volna, hogy a híd pillérrel kezdődött volna, és azzal is fejeződött volna be.
A szélső pillérek tetejét pedig nagyon erősen rögzíteni kellett volna valamihez. (pl a földhöz vékony drótkötéllel, vagy valami ilyesmi)
Ha ez megtörtént volna, akkor a pilléreken úgy oszlott volna el az erő, hogy tulajdonképpen az általam említett "összedőlés oka erő" mindenhol kiegyenlítődött volna, és csak függőlegesen lettek volna terhelve, amit nagy valószínűséggel kibírtak volna.

Azért még egy fontos megjegyzés:
Az én verzióm önmagában megállt volna, DE ha elindítasz rajt egy 2-3 kilós vonatot, akkor amikor az egyik függőrész közepén tart (és ugye a másik függőrész közepén nincs vonat...) akkor lehet a középső (nem kimerevített) tartópillér akkor is megindulna a vonat irányába...
Ezt csak úgy lehetne kiküszöbölni, mint igaziból: a pilléreknek nem csak egy formális alapja van, hanem lenyúlnak több 10 métert a földbe. Ez adja meg azt a tartást, hogy a teteje az oldalirányú erőket is jól bírja. (másik vari, hogy olyan robosztus a hídpillér, hogy a súlyát nem tudja összehúzni az erő, de ez szigorúan csak kisebb hidaknál működik!!!)
Ezt legoban leginkább úgy lehetne kivitelezni, ha a középső pilléreket drótkötelekkel kimerevítenék mindkét irányba, úgy, mint ahogy a sátrak tartólábait is kiszokták.

Remélem érthető volt amit írtam... a szakszavakkal gondban voltam, csak igyekeztem józan paraszti módon megfogalmazni. :)


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Óriás hidak
HozzászólásElküldve: 2013. aug. 25. 9:48 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2009. júl. 20. 19:01
Hozzászólások: 71
http://img837.imageshack.us/img837/663/3hen.jpg

Kihagytam a linket bocs :)

_________________
Brickshelf


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Óriás hidak
HozzászólásElküldve: 2013. aug. 25. 9:34 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2008. júl. 7. 10:51
Hozzászólások: 3340
Tartózkodási hely: Pest-megye
Igazad van, mint mondtam, ide sokkal erősebb hídtest és rendesen tartó, technic erősítéses pillérek kellettek volna. Ehhez már gyakorlatilag építőmérnök kell, különben ez van. Az alapötlet jó, és látszik hogy sok munka van benne, csak megint a szép, de nem működő moc-ok esete van.

Melyik képen látszik a fehér pillér brick szerkezete?


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Óriás hidak
HozzászólásElküldve: 2013. aug. 25. 9:25 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2009. júl. 20. 19:01
Hozzászólások: 71
Nem akarok nagyon rosszmájú lenni, de muszáj mert nem bírom megállni :evil:
Ez a "híd" egy vicc. Átestek vele a ló túloldalára rendesen... nem igazán érzem teljesítménynek azt hogy ilyen hű de nagy, amikor eleve a funkcióját se képes betölteni.
Kíváncsi lennék kinek az elborult ötlete volt hogy vegyék ki alóla az alátámasztást, nem tudom mit hit én ránézésre megmondtam volna neki hogy amint a pillérekre nehezedik a súly összeszakad az egész.
Szerintem a fehér tornyok brickekből vannak ezen képen látszik kettő nagyobb kiszakadt rész, az is látszik milyen nevetséges merevítés van a brickeken belül ott ahol pillér eltört. Nagyon kezdő építő munkája lehet ez.
Irigylésre méltó hogy ilyen építési tudással ennyi időt és pénzt tud beleölni valaki egy ilyen halva született ötletbe :cry:

_________________
Brickshelf


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Óriás hidak
HozzászólásElküldve: 2013. aug. 24. 22:12 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2008. júl. 7. 10:51
Hozzászólások: 3340
Tartózkodási hely: Pest-megye
Néztem én is, első ránézésre nagyot ütött, és meg kell hagyni, nagyon szép teljesítmény egy ekkora valamit összehozni. Itt a hangsúly a statikán van, nem könnyű jól eloszlatni a hídpálya terhét, a felfüggesztések se egyszerűek. Én mondjuk merevebbre és biztosabbra csináltam volna a hídtestet/pályát, a technic studless liftarm és a plate összeerősítésével iszonyat masszív dolgok hozhatók létre, bár így viszont megvan a szép rácsszerkezet.

Idézet:
A legnagyobb pillér miből van? Szerintem nem teljesen lego, legalábbi a burkolata nem úgy néz ki...

Rátapintottál a lényegre, ha az nem Lego, akkor mi értelme van az egésznek? Nem kell órákig elemezni, hogy rájöjjünk: semmi.
Ha viszont Lego, akkor tényleg szép.

Idézet:
nem tudom ki finanszírozta a hidat, de ilyen mennyiségű technic gerenda... finoman szólva sem olcsó mulatság.

Ezeket valami cég vagy rendezvény finanszírozza, nem? Vagy az ottani TLC kirendeltség. Magánember is megcsinálhatja, vannak gazdag emberek, bár kétlem, hogy ez lenne a helyzet. Azért valami nem elhanyagolható: HA támogatást kaptak az alkatrészekre, akkor jóval könnyebb kivitelezni. Adjanak nekem ennyi alkatrészt, és akkorát építek, amekkorát akarnak. :)


Idézet:
Van egy kép, amin még áll a híd, de látszik, hogy a közepe nagyon belóg. Ha jobban ki lett volna horgonyozva a két vége, talán nem szakad le.

Ez az, nem?: http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=5931206


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Óriás hidak
HozzászólásElküldve: 2013. aug. 24. 21:46 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2010. márc. 28. 15:15
Hozzászólások: 516
Van egy kép, amin még áll a híd, de látszik, hogy a közepe nagyon belóg. Ha jobban ki lett volna horgonyozva a két vége, talán nem szakad le.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Óriás hidak
HozzászólásElküldve: 2013. aug. 24. 21:33 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2004. dec. 23. 15:02
Hozzászólások: 1966
Tartózkodási hely: Nagykanizsa-Keszthely-Veszprém
Sziasztok!

Ezt találtam brickshelfen:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=533252
Ez adta az ötletet a topikhoz.

Egyik oldalról azt mondhatja az ember, hogy nem semmi... de másik oldalról szerintem egy piszok drága óriási ojjektum, ami még ráadásul össze is dőlt. :roll:
A 39 méter mindenesetre önmagáért beszél!

A legnagyobb pillér miből van? Szerintem nem teljesen lego, legalábbi a burkolata nem úgy néz ki...

Azt meg mellékesen megjegyezném, hogy nem tudom ki finanszírozta a hidat, de ilyen mennyiségű technic gerenda... finoman szólva sem olcsó mulatság.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 11 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
POWERED_BY
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség